1745072506

გუმბათოვანი ტაძრის არქიტექტურული თავისებურებები

ჰედერი

ავტორი

ბაკურ გაბუნია

საქართველოს ქრისტიანულ ხუროთმოძღვრებაში განსაკუთრებული ადგილი უჭირავს გუმბათოვან ეკლესიებს, რომლებიც არა მხოლოდ არქიტექტურულ სრულყოფილებაზე მეტყველებს, არამედ ეროვნული იდენტობის საკვანძო ნიშნადაც გვევლინება. მათი განვითარება VIII-XIII საუკუნეებში აღწევს აპოგეას და ევროპული თუ აზიური არქიტექტურული სკოლებისგან მკვეთრად გამორჩეული სტილისტური შტრიხებით ხასიათდება. თანაც, დახვეწილ სამშენებლო კონსტრუქციასთან ერთად, ღრმად სულიერი და კულტურული კოდის მატარებელი სივრცეა.

გუმბათოვანი ეკლესიის ტიპის ჩამოყალიბება საქართველოში დაკავშირებულია როგორც ბიზანტიური, ისე ადგილობრივი არქიტექტურული ტრადიციების სინთეზთან. ჯერ კიდევ ადრექრისტიანულ ხანაში გავრცელებული ბაზილიკური ტიპის ნაგებობები საფუძვლად დაედო უფრო კომპლექსური, ცენტრალურად გუმბათოვანი ტაძრების განვითარებას. ამის პარალელურად, ტრადიციული ქართული სამშენებლო ტექნიკა, მათ შორის მშრალი წყობით აგება და ქვის მასალაზე მაღალი ხარისხის მუშაობა, განაპირობებს იმ ელიტარულ ხარისხს, რაც ქართულ ტაძრებს ახასიათებს.

ამასთან, გუმბათოვანი ტაძრის ქართული ვერსია განსხვავდება ბერძნული და სომხური მოდელებისგან. მაგალითად, სომხური ტაძრები მკვეთრად ვერტიკალიზებულ კომპოზიციას ეყრდნობა და მასიური კედლებით გამოირჩევა, მაშინ, როდესაც ქართული ტაძრები მეტ დაბალანსებულობას და არქიტექტურულ „სირბილეს“ ავლენს. ასევე, საქართველოში ხშირად გვხვდება გარედან მკაცრი, თავშეკავებული ფორმა და შიგნიდან მკვეთრი, ერთგვარი „ზემოთმიმავალი“ დინამიკა, რაც ხაზს უსვამს შინაგან სიღრმესა და სულიერ ძალას.

მოდით, უფრო დეტალურად განვიხილოთ ქართული გუმბათოვანი ტაძრის ტიპოლოგია და სტილისტური ევოლუცია:

ქართული გუმბათოვანი ტაძრების ძირითად ტიპს ჯვარგუმბათოვანი ტაძარი წარმოადგენს, რომლის ძირითადი სტრუქტურაც ასეთია: ცენტრალური კვადრატი და გუმბათის ოთხი სვეტი ან კედლის წახნაგები. ამ ცენტრალურ სივრცეს კვეთს ორმხრივი ჯვრის მკლავები, რომელთაგან აღმოსავლეთის ნაწილი შიდა აფსიდაში გადადის, ხოლო დანარჩენი ქმნის ტრანსეპტის და პრონაოსის ფუნქციურ და სივრცით განშტოებებს.

საერთო სტრუქტურაში შეიძლება გამოიყოს რამდენიმე ტიპი:

  • გუმბათი ოთხ სვეტზე (კვადრატულ ბრტყელზე) — კლასიკური მაგალითია მცხეთის ჯვრის მონასტერი (VI ს.);
  • გუმბათი კედლის წახნაგებზე დაყრდნობილი — როგორც ჩანს ოშკის ან ურბნისის ტაძრებში;
  • ცენტრალური გუმბათი და პარალელური ნავები — ალავერდის კათედრალი (XI ს.).

აღნიშნული ტიპოლოგიური ნაირსახეობა არა მხოლოდ არქიტექტურულ გადაწყვეტილებებს ასახავს, არამედ რეგიონულ თავისებურებებსაც, რაც მნიშვნელოვან როლს ასრულებს ტრადიციის გამრავალფეროვნებაში. უფრო კონკრეტულად, საქართველოს სხვადასხვა რეგიონში განვითარებულ გუმბათოვან ტაძრებს განსხვავებული კონსტრუქციული მიდგომა და სტილისტური შტრიხები ახასიათებს:

ქართლი-კახეთი — ამ რეგიონებში ძირითადად გვხვდება მასიური, მაღალგუმბათიანი ტაძრები, რომლებსაც ხშირად გამოარჩევს კომპოზიციური სიმეტრია, მკაცრი ლოგიკა და ზომიერი ორნამენტიკა (მაგალითად, ალავერდი და სვეტიცხოველი).

სამცხე — აქ მოქმედებდა ტაო-კლარჯეთის სტილისტიკა, რომლის ნიმუშებია ოშკი, ბანა, ხახული. მათში იკვეთება მცირე ორნამენტულობა, მაღალი არქიტექტურული დინამიკა და თამამი საინჟინრო გადაწყვეტილებები — მაგალითად, დიდი პროლეტი და რთული კრამიტის კონსტრუქციები.

დასავლეთ საქართველო — იმერეთსა და აფხაზეთში განვითარებული ტაძრები, როგორიცაა ბაგრატის ტაძარი, ხშირად იძენს მასშტაბურ, დახვეწილად მოდულირებულ სტრუქტურებს და ოდნავ ორნამენტულ ეკლექტიკას, რაც დასავლური და აღმოსავლური გავლენების შეხამებაზე მიანიშნებს.

ეპოქების გავლენა და ხუროთმოძღვრული მეტამორფოზი

IX-XI საუკუნეები ქართული გუმბათოვანი ხუროთმოძღვრების ოქროს ხანად მიიჩნევა. სწორედ ამ პერიოდში იქმნება ისეთ ნიმუშები, როგორებიცაა სვეტიცხოველი, ბაგრატი, ალავერდი და სამთავისი. ეს ნაგებობები არა მხოლოდ არქიტექტურულ პროგრესს ასახავს, არამედ მეფეთა პოლიტიკურ და სულიერ იდეებსაც წარმოაჩენს. იმდროინდელი ტაძარი ხშირად ასრულებს სახელმწიფოებრივი სიმბოლოს ფუნქციას — ასე ვთქვათ, სალოცავთან ერთად, ეროვნული მთლიანობის არქიტექტურული მანიფესტიცაა.

XII-XIV საუკუნეებში ფორმა რთულდება, ჩნდება რეკონსტრუირებული გუმბათები, ევოლუციას განიცდის სვეტების პლასტიკა, დეკორი და ფრესკული მორთულობა. ტაძარი თანდათან გარდაიქმნება მეტად დახვეწილ ესთეტიკურ სისტემად, რომელიც შინაარსითა და გარეგნული გამომსახველობით უფრო დინამიკურია.

XV-XVIII საუკუნეებში ტაძრები უფრო მცირე მასშტაბით შენდება, თუმცა ინარჩუნებს იმავე გუმბათოვან ტრადიციას.

მთლიანობაში, მიუხედავად გარე უბრალო მოყვანილობისა, ქართული ტაძრები მდიდარია დახვეწილი ქვის ორნამენტებითა და სახასიათო ფრიზებით. ეს დეკორაციული სისტემები არ არის მხოლოდ ესთეტიკური ჩანართი — ისინი ხშირად რიტუალური სიმბოლიკის მატარებელია. ჯვრები, ვაზის რტოები, გეომეტრიული რგოლები და სვეტებზე გრავირებული მხატვრული კომპოზიციები წარმოადგენს სარწმუნოებრივი და იდენტობითი ნარატივების ქვაში ამოტვიფრულ ფორმებს.

მსგავსი სიახლეები

ურბანული ამბები

სრულად ნახვა
ჰედერი

თბილისში ტრამვაი ბრუნდება?!

1743008820

პოპულარული

ბიზნესი

სრულად ნახვა

დიზაინი

სრულად ნახვა

ანალიტიკა

სრულად ნახვა

სხვა სიახლეები